Antioxidanty

Antioxidanty jsou látky, které omezují aktivitu volných radikálů a neutralizují jejich účinky – snižují pravděpodobnost jejich vzniku nebo je převádějí do méně reaktivních nebo nereaktivních stavů. Tím omezují proces oxidace v organismu.

Antioxidanty se dělí do 2 skupin na antioxidanty přirozené a syntetické.

Přirozené antioxidanty se, jak už sám název napovídá, přirozeně vyskytují v přírodě nebo v určitých potravinách, nejčastěji v ovoci a zelenině. Jsou přítomny také v organismu ve formě enzymů.

Ovoce

Syntetické antioxidanty jsou uměle vytvořené a nevyskytují se nikde v přírodě. Najdeme je hlavně v potravinových doplňcích, které nejsou na přírodní bázi – např. různé tablety. Jejich neškodnost pro lidský organismus je předmětem sporů.

Přirozené antioxidanty v potravinách jsou přínosné ze dvou hledisek. Jednak prodlužují jejich trvanlivost a jednak mají příznivé účinky na zdraví konzumenta – posilují imunitní a oběhový systém, metabolismus, schopnost regenerace buněk a snižují pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárních chorob, krevních sraženin a některých typů rakoviny.

Nejdůležitější přirozené antioxidanty v potravě

  • Vitamíny – vitamín A, vitamín E, vitamín C, vitamín B2, vitamín B15.
  • Polyfenoly – látky obsažené v rostlinách. Zahrnují pod sebe flavonoidy a třísloviny.
  • Flavonoidy (bioflavonoidy) – rostlinná barviva nacházející se v kůře, slupkách, plodech, semenech, květech, listech a dalších částech rostlin. Mají pozitivní vliv především na cévy, které zpevňují a regenerují. Nejsilnější flavonoidy obsahují borůvky, ostružiny, maliny, granátové jablko, červený grep, lékořice, černý rybíz, olivy a olivový olej, červené víno a rajčata.
  • Karotenoidy – rostlinná barviva, bioflavonoidy, s výraznými antioxidačními účinky.
  • Třísloviny (taniny) – rostlinné polyfenoly trpké, svíravé či hořké chuti. Pomáhají při potížích se zažíváním a v zastavování krvácení. Třísloviny jsou obsaženy v čaji, červeném vínu, granátovém jablku, brusinkách, borůvkách, jahodách, trnkách aj.
  • Některé sloučeniny selenu, zinku, manganu, mědi, germania
  • Glutation – nachází se v mase, zelenině i ovoci. Chrání organismus před oxidačním stresem (tj. nerovnováha mezi tvorbou volných radikálů a schopností organismu je rychle odbourávat).
  • Taurin – patří mezi organické kyseliny a je významnou složkou žluči. Mimo jiné se podílí na trávení lipidů v tenkém střevě, regulaci tukové tkáně a regulaci stálé hladiny vápníku v krvi.
  • Čisté uhlovodíky (bez dusíku, síry, kovů,…).

Zelenina

Volné radikály

Volné radikály jsou sloučeniny kyslíku, které vznikají v lidském těle jako vedlejší produkty buněčného metabolismu. Jsou vysoce reaktivní. Mají o jeden atom více nebo naopak méně, a tak reagují s ostatními atomy a odebírají jim nebo přidávají elektrony, aby se samy stabilizovaly.

Tyto agresivní molekuly mohou poškozovat buňky, enzymy, genetický materiál a přispívat ke vzniku infekčních i degenerativních onemocnění. V krajním případě mohou způsobit poškození genetické informace buněk a jejich náhodné dělení vedoucí ke vzniku zhoubných útvarů.

Volné radikály se také podílejí na rozvoji arteriosklerózy a tím zvyšují riziko tvorby krevních sraženin. Pravděpodobně mají vliv i na kornatění cév, vznik cukrovky, revmatické artritidy a Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.